Friday, January 25, 2013

Jalan2 kat KB..:)

السلام عليكم

          Apa khabar iman kamu hari ini?..semoga setiap nafas dan masa diperuntukkan dengan sebaiknya untuk praktikkan amal yang soleh..:)

          Nak diceritakan la sikit sebanyak apa yang berlaku sepanjang gi kelate ritu..
Ada satu hari tu, tengah tunggu bas nak ke KB.  tiba2 sahabat saya ni tanya:

Sahabat: awak, saya nak tanya la kan...apa beza sikap positif orang muslim dan non-muslim?

Master91: ehmm..beza..? macam sama saja. tapi yang saya nampak kat sini, persamaannya kedua-dua golongan ni masing2 mempunyai mind setting yang positif..:) kedua-duanya bermatlamat ke arah sesuatu yang positif. 


Sahabat: tapi apa yang bezanya?(hu2)

Master91 : ok2..he2, perbezaan yang dapat saya faham & rasakan kat sini ialah orang muslim meletakkan mind setting yang positif seiring dengan iman dan taqwa kepada Allah.  so, setiap perbuatan / perancangan ke arah matlamat yang positif tu... mesti dipagari atas dasar batasan yang telah di"guide" kan dalam quran dan sunnah. tahu tak sebab apa? sebab seseorang itu akan berfikir banyak kali sebelum melakukan sesuatu,kerna setiap amal di dunia ni telah ditentukan balasan sama ada dosa atau pahala. :) 

kalau orang yang tak meletakkan Allah dalam hatinya..maka bila nak capai apa2 matlamat, dia akan  buat apa sahaja even sampai sanggup melanggar perintah Allah & buat perkara yang dilarang.
ada faham....???( senyum saja, just my opinion )

Sahabat: ok..:)


Nak lagi motivasi..rujuk la al-Quran :)macam2 ada.


No comments:

Post a Comment