Thursday, January 24, 2013

Pengalaman Mematangkan Fikiran..


Salam. Alhamdulillah, hari ni dah balik dari kelate.sepanjang stay kat sana best sangat2 sebab dapat jumpa adik2 KTD, kawan2, lecturer2 dll.  pergi sana pun bukan saja2, ada sebab..antaranya nak dapatkan ubat dari "doktor2" hati kt Hospital DnT nie..Alhamdulillah...sembuh dah sikit. :)..
            By the way, dalam nak balik pun macam2 ibrah dapat. antaranya SABAR. most of us easy to spell n say S.A.B.A.R. tapi, berapa ramai yang mampu letak word tu dalam setiap keadaan/ hari2 yang kita lalui?. nak dijadikan cerita bas yang kitorg naik da problem sikit..jadi terkandas la jugak dari 2.30am-9.00am. best kan? :) tak pernah jadi pun, first time ni,tak pa (pengalaman kan mahal bagi yang melalui). dah kesiangan tu, kitorang pun rasa boring jap..so apa lagi bukak la hadiah yang junior kitorg bagi.yang bestnya dapat buku: 5 kiat menghadapi persoalan hidup.(indonesia).
             Allah izin kena pulak dengan situasi time tu.nak share kat sini, : dalam hidup ni kita kena bersiap sedia untuk menghadapi 2 kemungkinan sama ada perkara yang kita inginkan (harap) dan perkara yang kita tidak ingin. Misalnya keadaan macam tadi la. Dalam surah al-Baqarah:216 “ boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kamu. Dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.  Allah maha mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.”

 :kelas dulu2..sekarang dah berubah 

jazakillah kepada adik junior yang sudi hadiahkan buku ni .may Allah bless you :)

 "mengambil ibrah dalam setiap dugaan    mendatang dengan hati yang lapang" 


            ..sama ada kita redho atau tidak, perkara itu tetap berlaku. Jadi lepas bersiap sedia dari segi mind setting then kita kena lah redho dengan cara berprasangka baik dengan apa yang Allah tetapkan dan anggap apa yang berlaku pasti ada hikmah disebalik semua itu. So, tak lah stress bila berhadapan dengan apa2 perkara yang mendatang.  J

No comments:

Post a Comment